Jan Swerts: 'Oud Zeer' (albumrelease) / support: Illuminine

pop / rock / song
vr03.12.21
19u Deuren
20u15 Aanvang
€ 18 VVK
€ 21 ADK
€ 3.6 Uitpas met kansentarief / EDC

Nieuw album

Jan Swerts levert met Oud Zeer zijn vierde album af, waarop de prachtige stilte van graven wordt bezongen. Een moment van ingetogen grafduinen voor mensen die houden van de ruimte tussen het tijdelijke en het eeuwige.

In zijn typische mix van singer-songwriter en klassiek herinnert Swerts de luisteraar aan het troostende feit dat we er weldra nooit meer zullen zijn. De plaat komt uit bij Unday Records.

Inspiratie 

Na Weg (2010), Anatomie van de melancholie (2013) en Schaduwland (2016) voelt dit voor Swerts als een logische volgende stap aan. Al zijn hele leven is hij nieuwsgierig naar wat de tand des tijds met de mens uitricht, met zichzelf niet het minst, en dan zijn begraafplaatsen nooit ver weg. Hij is zelf verbaasd dat het zo lang heeft geduurd: het idee om ooit een 'kerkhofplaat' te maken – met daarop muziek voor dode momenten - spookt al jaren door zijn hoofd.

Muzikaal is Oud Zeer een stuk kaler, een pak meer uitgebeend dan zijn vorige albums. Piano, stem, hier en daar wat gitaar of strijkers: meer is er niet. Deze keer liet hij zich vooral inspireren door The Raven van Edgar Allen Poe (‘Nimmermeer’) en Hejira van Joni Mitchell, een van zijn lievelingsplaten. 

'Well I looked at the granite markers', zingt Mitchell in het titelnummer van dat album. 'Those tributes to finality, to eternity.' In hetzelfde nummer weerklinken ook de onsterfelijke woorden: 'There’s comfort in melancholy'.

En het is vooral dat slaan en zalven van het kerkhof dat Swerts probeert de verklanken: aan de ene kant het oude zeer dat over de graven sluimert, de talloze verhalen van smart achter de sierlijke zerken en de menselijke worsteling met vergankelijkheid. Aan de andere kant de prachtige onthechting en onthaasting die zo’n plek kan bieden. Nergens vind je een meer efficiënte “detox” voor het teveel aan lawaai, stress en ego dat zo eigen is aan de moderne tijd.

Support: Illuminine (trio)

Illuminine is een muzikaal project van Kevin Imbrechts. Sinds de titelloze debuutplaat in 2015 cirkelt hij rond de rotonde waar Nils Frahm, Olafur Arnalds en A Winge Victory For The Sullen samenkomen. Serene, geïnspireerde eenvoud in een naadloze mix van neo-klassiek, post-rock en ambient.

Naast zijn studioalbums en tal van singles zette Illuminine ook succesvol stappen als filmcomponist, wat hem een plek bij het Londense Manners McDade (Nils Frahm, Balmorhea) opleverde. In de Handelsbeurs treedt hij aan in trio.

"Elke compositie is gelinkt aan een specifiek moment in mijn leven, vaak met een grote betekenis. Maar het is niet belangrijk dat mensen weten wat de muziek geïnspireerd heeft. Iedereen kan en mag zijn eigen ideeën en gevoelens op de muziek projecteren. Afgaande op de reacties die ik krijg, heb ik de indruk dat dat lukt. Instrumentale muziek is krachtiger dan vocale muziek met duidelijke teksten; het is veel sprekender."

Een organisatie van Democrazy en Handelsbeurs Concertzaal
Foto (c) Anton Kusters

Programma

Opgelet, voor dit concert krijg je enkel toegang met een Covid Safe Ticket. Lees hier meer over de covid-regels van de Handelsbeurs.

Jan Swerts
Beatrijs De Klerck (viool), Sam Faes (cello), Kevin Imbrechts (gitaar), Gianni Marzo (gitaar), Jan Swerts (piano, zang)

Blijf op de hoogte - Handelsbeurs nieuwsbrief

Door in te schrijven, ga je akkoord met de privacyverklaring van de Handelsbeurs.
Ontdek ook de nieuwsbrieven Jonge Oren en Jazz

Veiligheid voorop tijdens corona

De Handelsbeurs opent terug haar deuren.
Hou bij je bezoek rekening met onderstaande regels.

    • Afstand houden en handen ontsmetten.
    • Vergeet je mondmasker niet, ook tijdens het concert.
    • Kom tijdig want concerten beginnen stipt.
    • Meld je aan met je bubbel.
    • Ben je ziek? Blijf dan thuis.

    Bekijk de covid-regels van de Handelsbeurs ▸

    Livestreams via Sound of Ghent

    De Handelsbeurs zet in op ambitieuze livestreams via Sound of Ghent, een platform dat ze zelf mee hebben ontwikkeld. 

    We kijken verder dan de klassieke concertregistratie, met creatieve samenwerkingen tussen band en regie.