Grijze Cellen: Commerciële Ruimtevaart

ma17.02.14

Virgin Galactic van Richard Branson gaat normaal dit jaar nog een commerciële ruimtevlucht uitvoeren. Het Nederlandse bedrijf SXC (Space Expedition Corporation) wil vanaf 2014 mensen voor een prijskaartje van 100.000 dollar een korte ruimtetrip bezorgen.

Hoe rendabel zijn die commerciële initiatieven van private bedrijven? En wat met de verdere verkenning van maan, Mars of asteroïden? Sturen we mensen of laten we de klus beter over aan ruimterobots zoals Curiosity? Eos-redacteur Reinout Verbeke gaat in gesprek met Cees Faes (SXC) en Christoffel Waelkens (KUL) over de toekomst van de ruimtevaart.

Cees Faes is dé specialist ter zake als het gaat om producten en concepten verspreiden bij een zo breed mogelijk publiek. Hij is marketing manager van de Space Expedition Corporation (SXC), en daarnaast is hij ook CEO van The Communication Company, een van de meest succesvolle reclamebureaus in Nederland.

De visie van SXC wordt op hun website in één zin samengevat: “We believe space belongs to everyone and the best is yet to be discovered.” Het standpunt van Cees Faes is bijgevolg dat ook privébedrijven aan ruimteonderzoek moeten kunnen deelnemen, en dat avontuurreizen in de ruimte voor jou en mij mogelijk moeten zijn.

Christoffel Waelkens is als sterrenkundige verbonden aan de KU Leuven. Hij is ook programmadirecteur van de Permanente Onderwijscommissie (POC) Space Studies. Waelkens is een tegenstander van de veelbesproken Mars One-reizen. Dat is een Nederlands initiatief, waarbij een aantal mensen rond 2025 een kolonie zou starten op Mars, zonder de mogelijkheid om terug te keren naar de Aarde. Griezelig realistische sciencefiction?

Er zijn een flink pak bezwaren op te noemen, waaronder ethische, ecologische en wetenschappelijke. Desondanks zijn er ook ontegensprekelijke voordelen op dezelfde vlakken. En bovenal: voor het eerst sinds de expeditie naar het laatste onbekende eiland op Aarde, kan de mens terug zijn avontuurlijke zelf zijn.

Samenwerking tussen Handelsbeurs Concertzaal, Eos, deBuren & FWO

Blijf op de hoogte - Handelsbeurs nieuwsbrief

Door in te schrijven, ga je akkoord met de privacyverklaring van de Handelsbeurs.
Ontdek ook de nieuwsbrief klassiek of jazz

Kom je wel eens vaker?
Neem een abonnement

Krijg korting en geniet heel het jaar van de beste plaatsen in jouw favoriete genre(s).

Tickets bestellen?