Geppetto & The Whales

pop / rock / song
wo19.03.14

GEPPETTO & THE WHALES (CD-PRESENTATIE)

Geppetto & the Whales wisten met hun op akoestische gitaren gestoelde popsongs al aardig wat potten te breken in Vlaanderen. Na het succes van hun debuutsingle ‘Juno’ en hun finaleplaats in Humo’s Rock Rally, brengen ze nu een eerste full-album uit. Op 17 januari 2014 verschijnt Heads of Woe. Op 2 jaar tijd is de band enorm gegroeid en dat bewijst ook deze erg volwassen plaat.

De eerste single, ‘1814’ werd al de radio op gesmeten. ‘1814’ is een donkermooi liefdeslied gebaseerd op een waargebeurd fascinerend verhaal. Een arme boer uit Loenhout werd gedwongen onder Napoleon te vechten aan het Russische front. Na jaren van ontbering waarin Willem zijn beste vriend ziet sterven aan de hand van de Kozakken, lacht het geluk hem weer toe. De man krijgt een voorname positie in het huishouden van een rijke Rus die hem zo van een gewisse dood redt. Willem sterkt aan en besluit in het midden van de nacht weg te sluipen, terug naar Vlaanderen. Wonder boven wonder lukt het Willem om terug in Loenhout te geraken. Wanneer hij dan eindelijk zijn grote liefde weer in de armen kan sluiten, kan het geluk van Willen dan ook niet op.

En daar gaat het voor Sander Sterkens van Geppetto & The Whales om, om dat oprecht moment van intens geluk. Het lied klinkt soms eens ingehouden, dan weer bijna kinderlijk enthousiast. Maar altijd staat de song centraal.

Geppetto & The Whales deed voor Heads Of Woe een beroep gedaan op producer Thom Monahan, de man die ook Beachwood Sparks en Devendra Banhart wist te lanceren. Op 19 maart krijg je het volledige album te horen in de Handelsbeurs.

"Stop Geppetto and the Whales niet zomaar in het neo-folkhokje. Dat is te eng voor hun liedjes, die vaak sobere aanzetten naar Bon Iver, Fleet Foxes en, jawel, zelfs Simon & Garfunkel en The Beatles zwemen." (lees de volledige recensie op gva.be)

"Een nummer als Juno bonkte een paar jaar terug de deur open en ondertussen heeft de groep wat status verworven. We wensen hen met graagte de grote doorbraak toe. Met deze plaat zou het wel eens kunnen lukken." (lees de volledige recensie op daMusic.be)

"Ik hou zelf meer van rustieke Amerikaanse muziek dan van de energieke, strakke Britpop. Ik denk dat we binnen de groep onze voornaamste invloeden ook wel delen, en dat zijn voor een groot deel Amerikaanse bands met een zuiderse stijl." (Kobe Dupont in De Standaard, 18.01.14)

YOU RASKAL YOU

Sinds ze in 2011 hun debuutplaat Reverb Kisses opnamen in het fort van Hoboken, gaat het snel voor You Raskal You. Met hun gevoelige, melancholische muziek en originele geluid geraakten ze in de halve finale van Humo’s Rock Rally, speelden in het voorprogramma van School Is Cool (o.m. op het Crossing Borders Festival in Nederland), versierden een plaats op Boomtown, ...

Intussen zijn ze in stilte verder blijven werken aan een opvolger. Ook op It Takes A Whole Lot of Fools To Build A Pyramid But Love Just Takes Two blijven ze in dezelfde sfeer hangen. Het single note-banjospel dat perfect samengaat met de bijwijlen weemoedige akkoorden van het orgel, is het geluid dat You Raskal You typeert. Plak daarop de ietwat hese, harmonische stemmen en je hebt de ideale cocktail.

Blijf op de hoogte - Handelsbeurs nieuwsbrief

Ontdek ook de nieuwsbrief klassiek of jazz

Kom je wel eens vaker?
Neem een abonnement

Krijg korting en geniet heel het jaar van de beste plaatsen in jouw favoriete genre(s).

Tickets bestellen?