Ensemble Masques (Barok Ensemble)

klassiek
do04.02.16

WAAR BACH ZIJN MOSTERD HAALDE

Bach gold in zijn tijd als een moeilijk componist, één geworden met de ingewikkelde maar geniale principes van het contrapunt. Dat is vooral de ‘schuld’ van voorgangers zoals Buxtehude en Biber, met hun hang naar meerstemmigheid en ingenieuze dansen. Het Canadese Ensemble Masques neemt dat repertoire onder de loep.

Bach bleef de tradities van de Duitse barokschool trouw doorheen zijn carrière. Het absolute orgelpunt daarvan schreef hij met Die Kunst der Fuge, een eerbetoon aan de ingenieuze kunst van de fuga. Schmelzer en Biber creëerden met hun virtuoze vioolmuziek een even gelaagde klankwereld, die de rechtstreekse voorloper was van Bachs beroemde Sonates en Partita’s.

Klavecinist Olivier Fortin, poulain van Skip Sempé en Pierre Hantai, richtte Ensemble Masques speciaal op om 17de- en 18de-eeuwse parels op de podia brengen. Hun muziekuitvoeringen van Rosenmüller, Schmelzer en Rameau, maar ook van Bach zelf gooiden hoge ogen bij het publiek.

Ensemble Masques
Sophie Gent & Tuomo Suni (viool), Kathleen Kajioka (altviool), Mélisande Corriveau (cello), Benoît Vanden Bemden (contrabas), Olivier Fortin (klavecimbel)


Blijf op de hoogte - Handelsbeurs nieuwsbrief

Door in te schrijven, ga je akkoord met de privacyverklaring van de Handelsbeurs.
Ontdek ook de nieuwsbrief klassiek of jazz

Kom je wel eens vaker?
Neem een abonnement

Krijg korting en geniet heel het jaar van de beste plaatsen in jouw favoriete genre(s).

Tickets bestellen?